Sunday, September 18, 2011

Dosa dan pahala


Sampainya di Sri Saujana Apartment, Penang ada perkara yang aku fikirkan. Sepanjang berada di sini hampir sebulan aku rasa aku belajar banyak erti kehidupan terutama berdikari. Aku juga belajar tentang benci orang ke sesiapa saja. Itu sudah biasa, lumrah manusia. Walaupun sedikit ia akan menjadi dosa. Bila rasa benci penuh dalam hati, ia akan menjadi cerita.

Aku begitu mengingati cerita dari seorang kawan. Tetang cuma satu perkataan yang akan wajib kita sebut dalam bacaan untuk setiap duduk antara dua sujud.

Rabbighfirli warhamni wajburni warfa'ni warzu'ni wahdini wa'afini wa'fu'anni.

Fahamkan maksud bacaan ini, dan sebut wajburni sebelum bercerita hal-hal orang lain kerna benci. Terima kasih untuk cerita kau sahabat. Aku akan ingat..

..sampai aku mati.



No comments:

Post a Comment